Logo

Fødselsdag for børn 2

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Tip en venFacebook
Varighed: En hel dag eller nogle eftermiddagstimer (evt. lørdag hvor muligheden for at få begge forældre med er større).
Hvis festen afholdes forår eller sommer kan udendørs-aktiviteter indgå i programmet, eller hele festen kan afholdes i det fri.
(Husk: myggebalsam, myggelys, middel mod bistik, parasol (skygge). Ispinde eller isklumper til kolde drikke: Juice, is-te eller is-kaffe til de voksne.

Afholdes festen efterår eller vinter kan programmet se således ud:
(l) Gæsterne ankommer.
(2) Tallerken-leg med børnenes fødselsdags-dato.
(3) Børn og gæster placeres ved bordet.
(4) Fødselsdags-sange og Hurra-råb.
(5) Servering.
(6) Lege ved bordet / på gulvet.
(7) Gave-uddeling.
(8) Farvel-sang og "Raketten".
(9) Oprydning.

Festen kan afholdes i festlokale eller i familiens egen stue eller et andet ikke for stort lokale. (20 små børn fylder ikke ret meget i en idrætshal).
Bordene stilles sammen: På en række, i en rundkreds i hesteskoform eller i smågrupper på 4-5 borde. Bordene "dækkes" med papirdug, så børn/leder kan dekorere dugen.
Hvis selskabet kan enes om en bordplan, er det det enkleste, at hvert barn skriver sit eget (for- )navn på dugen ved sin plads (måske også forældrenes fornavne udfor andre pladser).

Bordkort kan børnene selv lave (med lidt voksen-assistance): Et stykke karton, bukket sammen på midten og dekoreret med (farve- ) tegninger og barnets eller den voksnes navn og fødselsdags-dato. Der findes andre måder at finde frem til den, man vil have til bords:
Hvis der er lige mange piger og drenge i selskabet, kan man i forvejen have skrevet alle (også voksnes) pigers og drenges for-navne op på hver sin seddel. Når gæsterne kommer; trækker drengene respektive pigerne hver en seddel (fx op af en plasticpose) for at finde den, man skal sidde ved siden af.
Hvis der kommer fx 50 gæster til festen (20 børn og 30 voksne) kan man i forvejen have lavet 25 store røde kartonhjerter (efter præfabrikeret skabelon). Hjerterne klippes i to halvdele - i et forenklet zig-zag-klip (forskellige) - og på hver halvdel skrives et af de 50 fornavne på festdeltagerne.
Hjerte-halvdelen blandes og udleveres: en halvdel til hver og alle skal nu gå rundt og finde indehaveren af den manglende hjerte-halvdel.

Bordpynt iøvrigt: Årstidens blomster (forår, sommer) og grene, blade, kogler (efterår).
Små blomster behøver man ikke nødvendigvis finde vaser til. Bind blomsterne i små buketter og læg en lille buket ved hver plads.
Frugt og grønsager kan også bruges som (spiselig) bordpynt: Appelsiner og pærer kan blive til hoveder med ansigtstræk skåret ud i frugten, og øjne af rosiner eller nødder.
Man kan lave menneskefigurer og fantasidyr af gulerødder med arme og ben af tandstikker og fødder af mandler eller små stykker æble.

En lille æske farver til hvert barn er også en god ide: dels som "fødselsdagsgave" (at tage med hjem), og dels til at dekorere papirs-dugen med under festen. Paptallerkener kan købes med og uden påtryk.
Papirservietter kan købes i flere størrelser og i mange farver.
Flag til bordet kan også købes i forskellige størrelser.

Udsmykning/servering
Udspændte snore, der bærer børnenes egne tegninger hængt "til tørre" på snorene som vasketøj pynter i lokalet. Tegn stort! En ting på hvert ark, og brug kraftige farver.
Buk 3 cm om foroven på arket og sæt tegningen fast på snoren med lim eller hefteklammer.
Hvis der skal hænge balloner i lokalet så husk:
Små børn kan ikke blæse en ballon op.
Store og små flag kan børnene selv tegne/male på papir.
Man kan vælge (og snakke om) nationale, fx nordiske flag, og hvis der er fremmedsprogede børn i selskabet vil der her være anledning til at male flag fra disse lande.
Endelig kan børnene selv finde på egne "fantasi-flag".
Årstidens blomster og grene (dekoreret med strimler af farvet silkepapir) og stearinlys - placeret på borde og skabe.

Serveringen
er selvfølgelig afhængig af flere ting:
Økonomi, familiens/selskabets traditioner, forældrenes tid og samarbejdsvilje, tidspunktet (formiddag? Eftermiddag? Sommer? Vinter? Udendørs? Indendørs?)faciliteter (bageovn? Kaffemaskine?) og børnenes ønsker (prøv at finde på noget andet end de evindelige pølser og sodavand!).
Til enformiddagsfest kunne man fx servere:
Snitter (pindemadder) dekoreret med købte eller hjemmelavede små papirflag - juice, saftevand (Sugerør?) øl.

Til en eftermiddags-fest: Hjemmelavede lagkager og juice, saftevand (sugerør), kaffe, the, kakao(mælk).

Hjemmebagte boller er næsten altid en succes - ligesom hjemmelavet saft eller juice (kakaomælk) er billigere og' sundere end sodavand.
De uundgåelige lagkager (til 50-60 personer!!) stiller store krav til hjælpsomme forældre med god tid derhjemme!
Arbejdet bør selvfølgelig delegeres omhyggeligt ud på forhånd, så bolle-bagerne ikke også er på oprydningsholdet.
Husk: En eller flere store affaldsposer, og vis børn og voksne, hvor man lægger sit affald under festen.

Hvis der er et godt tilrettelagt festprogram, behøver man ikke at lægge røgslør over samværet med mere eller mindre larmende baggrundsmusik på bånd eller cd.

Gæsterne ankommer
Gæsterne (voksne og søskende) føler sig mere velkomne, hvis der allerede udenpå døren er opsat et stort skilt med fx "Velkommen til fødselsdagsfest hos Brian" indrammet af blomster og flag i flotte farver.
Garderobe og toiletforhold bør selvfølgelig være i orden, så man ved hvor man skal gøre af sig selv og sit overtøj. (Det er fornuftigt at tage højde for flere toiletter. Når en 4-årig skal ud at tisse spreder dette sig på et øjeblik som en steppebrand hos de andre små i lokalet).
Vel ankommet finder man ud af, hvor man skal sidde ved bordet.
For at understrege, at "dette er enfødselsdagsfest" kan en del af dekorationen i selskabet være en række hvide paptallerkener hængt op på række på en snor eller på opslagstavle.
Børn eller forældre har i forvejen dekoreret tallerkenerne med gæsternes navne og fødselsdato.

Når alle børn og voksne er ankommet, sætter man sig (på gulvet) og nu præsenteres tallerkenerne for børnene på flg. måde:
"Er der nogen af selskabets børn, der har fødselsdag den 12. maj?" (Hvis Karsten ikke ved, at denne dato er hans fødselsdag, kan man hjælpe ham på gled ved at pege på "hans" tallerken og eventuelt stave (højt) til K-a-r-s-t-e-n). Karsten kommer hen og får sin tallerken og sætter sig tilbage (på gulvet).
Så bliver det Yvonne's tur og så fremdeles indtil alle selskabets børn har fået hver sin tallerken. Forældre og søskende bliver siddende, mens selskabets "Fødselsdagsbørn" rejser sig, går til bordet, hvor lederen (forældrene) i forvejen har tegnet en cirkel på papirdugen ud for hvert (klasse-) barns plads - en cirkel med barnets fornavn og fødselsdags-dato, altså en kopi af "hans tallerken".
Når alle selskabets børn sidder på deres pladser ved bordet, rejser forældre og søskende sig og sætter sig (efter bordkort?) til bords.

Fødselsdags-gaver

På det planlæggende forældremøde kan man aftale flg:
Hvert barn fra selskabet køber en lille gave (værdi max. fx 25-50 kroner).
Gaven pakkes ind derhjemme og der bindes en snor om pakken.
Hvert barn tager sin gave med til selskabets fest (uden at fortælle de andre børn, hvad der er i pakken).
Lige før festen slutter, samles alle de små pakker fx i en stor plasticpose, og hvert af selskabets "Fødselsdagsbørn" trækker en pakke op af posen. (hvis der er flere fødselsdagsbørn)
Hvis der er tid til det, kan man i stedet hurtigt arrangere en "fiskedam for børn".
Et af selskabets borde lægges ned på siden.
På gulvet, foran bordpladen, lægges alle pakkerne og hvert barn skal, efter tur fiske en pakke op fra gulvet (selvfølgelig ikke sin egen!).
(En voksen står ved bordet og hjælper de små fiskere med at sætte
krogen fast i pakkens snor).
Gaverne som nok til børn holdes indenfor 20-25 kroner pr. stk., behøver man ikke nødvendigvis købe i en legetøjsforretning. Man kan også finde gode småting i supermarkeder og hos boghandlere og hos isenkræmmere og i "Kina-forretninger": Viskelæder, lille skriveblok, blyanter, blyantspidsere, farvetusser, lommespejl, lille magnet, glansbilleder, nøglering, nipsenåle, kamme, clips, hønseringe, kridt, tape i holder, mini-farveæsker, perler, en rulle snor.
Advarsel: Små søskende bliver meget umedgørlige, hvis der ikke også er gaver til dem! (Køb evt. små billige fællesting til søskende: En pose med balloner fx).

Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 0,0 (0 stemmer)
Siden er blevet set 4.159 gange - Se og skriv kommentarer herunder.
Afstemning
Hvilket køretøj vil du foretrække til bryllupskørsel?







Afstemning
Hvordan vælger I tøj til jeres bryllup?






Afstemning
Hvordan vælger du tøj til en stor fest?





Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

-->
Afstemning
Hvilken form for musik er bedst til festen?




Afstemning
Hvilket køretøj vil du helst køres i til din konfirmation?








Fortæl dine venner om os