Logo

Rygte-smederi

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
At kolportere et rygte er en sport, som de allerfleste, med eller mod deres vilje har fået en del øvelse i. Som leg kan denne ædle beskæftigelse have sin moralske berettigelse, fordi det vil fremgå af den, hvor let en spændende beretning forvanskes, når kun eet menneske ad gangen får den betroet.
Den, der sætter historien i gang, må have lidt sans for rygtets muligheder. Enhver dags avis vil frembyde muligheder nok for at finde et egnet emne. Det skal være noget, der har chance for at fange alles interesse, helst lidt »spændende«. Det må gerne være af personlig karakter (Sladder om bestemte mennesker) eller noget, der berører de daglige livsfornødenheder. Der er altid spændende og taknemmelige emner. Hvis alle i selskabet , kan formodes at have stærke nerver, kan man også gribe til beretninger om voldsomme begivenheder. Men i udarbejdelsen af historien må man passe på at udtrykke alle afgørende momenter med et vist forbehold - som noget, der kan ske som følge af de forhold, der ligger til grund for historien. Når historien er skrevet færdig, hvisker rygtesmeden det hele til sin nabo til højre, der lytter spændt uden at stille spørgsmål af nogen art. Så snart beretningen er færdig, hvisker modtageren den videre til sin sidemand, - og der fortsættes hele vejen igennem, til historien på denne måde når tilbage til den, der sidder rygtesmeden nærmest. Denne sidste modtager af rygtet fortæller så historjen højt for alle, - hvorefter rygtesmeden læser sin skrevne, originaIe beretning højt. Det vil, hvis historien er rigtigt fabrikeret, vise sig at være noget helt andet, der er kommet ud af den mundtlige overlevering på Rygtets Vej.

Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Festbog
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 4,5 (6 stemmer)
Siden er blevet set 9.341 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Nu når nytårsaften er overstået, hvad synes du så om fyrværkeriet?


Effektiv reklame - klik her