Logo

Go-karts - karting

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
I karting - herhjemme bedst kendt under betegnelsen go-kart-løb - kører deltagerne rundt på en af tre anerkendte banetyper:
en permanent, en gadeløbs-bane (»Rundt om huset«) eller en midlertidig opbygget bane. Go-kartene er klassificerede efter motorkapacitet og indretning med eller uden gear.

Betingelser for at deltage.
Chassis og motor. Enhver go-kart skal opfylde de nationale automobilsportsmyndigheders krav og være i god, mekanisk kondition. Det er kørerens ansvar at holde sin go-kart i reglementeret stand under hele konkurrencen.
Sporvidde 1,01 m. hjulafstand: 1,27 m. total-længde: 2 m

Påklædning. En godkendt hjelm-type med briller eller visir skal bruges. Køreren skal også være iklædt en læderdragt eller dragt lavet af solidt kunststofmateriale og bære handsker. AI påklædning skal sidde godt fast omkring håndled og ankler. Støvler og sko, der dækker og beskytter anklerne er at anbefale.

Teknisk kontrol. (Scrutineering). Deltagerne skal stille deres køretøj til rådighed for inspektion, når som helst løbsledelsen forlanger det.
Den officielt udpegede fører er den eneste person, som har ret til at køre en bestemt go-kart på banen under træning og løb.

Go-kart specifikationer.
Chassis-dimensioner: Akselafstand, sporvidde og højde skal passe til de officielle krav.
1 Dæk. Pumpede dæk er obligatoriske og skal være fra 9-17 tommer (22,8-43,2 cm) i diameter.
2 Chassisrammen skal være af solid konstruktion.
3 Kofangere er obligatoriske både for og båg.
4 Bremser er fodbetjente og enten tromle- eller skivebremser. Firehjulsbremser er obligatoriske på alle go-karts, der har påmonteret gearkasse.
5 Udstødningssystemet skal passe med de officielle regulativer og er obligatorisk.
6 Speederen skal være fodbetjent.
7 Motoren skal være officielt anerkendt (en standard 2-takts produktion). Supercharging (brug af kompressorer) er forbudt. 100 cc motorer må kun have en cylinder, større motorer højst to.
Der er i visse klasser prisgrænser for, hvor meget der må ofres på motoren.
Kraft-overføring. Motorkraften skal overføres til hjulene ved kædetræk.
Vægt. Hver klasse har en samlet vægtgrænse for køretøj og fører. Med en let kører kan vægten reguleres med blylodder.
Nummerplader. Er nummerpladerne rektangulære, skal de påmonteres foran, bagpå og på siderne. Cirkelrunde nummerplader skal kun fastgøres foran og bagpå.

Kørere med begrænset licens skal bruge sorte plader med hvide tal. Kørere med international licens bruger nummerplader, der svarer til klassen.

Løbstyper.
Lukkede løb er begrænset til medlemmerne i den arrangerende klub. Begrænsede løb er begrænset til den arrangerende klub plus kørere fra op til 12 inviterede klubber.
Nationale løb er åbne for alle kørere med gyldig in.ternationallicens. Internationale non-priorityløb er åbne for enhver kører med gyldigt konkurrencelicens, udstedt af en national organisation, der er medlem af FIA (Federation internationale l'Automobile). Men enhver kørers tilmeldelse skal alligevel godkendes af hans eget nationale forbund.
Internationale priority-løb bliver tildelt denne betegnelse af FIA og er åbne for alle kørere, der opfylder betingelserne ved nonpriority-løb.

Klasser. Go-kart-løbene er internationalt inddelt i tre klasser:
Juniores, kørere mellem 12 og 16 år med go-karts som klasse 100 national med 100 cc motor uden gearkasse.
Klasse 1 er igen delt i to sektioner: Klasse 100 National og klasse 100 International, begge med 100 cc motorer.
Klasse 4 er delt i tre sektioner: klasse 210 Villiers, klasse 250 International, og 125 International.
Pop-klasserne er en særlig klasse for skoler, ungdomsklubber 0.1.
Endelig køres der i klasse Mini-pop for de 10-12-årige. Her køres altid uden gear.

Organisation. Karting-løbene organiseres af nationale motorsportsklubber, der er medlemmer af FIA.

Baner. De nationale klubbers banelicenser udstedes for anerkendte baner. Baneregulativerne omfatter følgende:
- banen skal være mindst 20 fod bred (ca. 6 m),
-kørerne må ikke kunne fristes til at genere hinanden, hvor banen snævrer ind, men hvor dette er uundgåeligt, må baneanlægget holde visse minimumskrav,
- baneoverfladen skal være ens overalt,
- banekanterne skal være afmærket på godkendt maner, og banemærkerne må ikke udgøre nogen fare for kørerne,
- tilskuerne skal være beskyttet af bander og andre sikkerhedsforanstaltninger på udsatte steder.
Der er tre bane-typer: Permanent bane der ligger fast med permanente beskyttelsesforanstaltninger.

Gadeløbs-bane (Around the house), er en bane, der udnytter offentlig vej - efter aftale med de stedlige myndigheder. Midlertidige baner er alle andre banetyper.

Officials. Alle officials skal være til stede under træning og løb. Officials omfatter kart-chefen, klubhjælpere, løbssekretæren, banechefen, læge, chef for teknisk kontrol (kartscrutineer), tidtagere, omgangstællere, dommere flag chefen, starteren, baneoverdommer med fire eller flere assistenter (juryen), paddock-chefen (depot-chefen) med to eller flere hjælpere og andre hjælpere.

Signaler er kommunikation mellem løbsiedeise og kører under kørslen. Man bruger flag eller skilte. Kørerne bliver straffet for ikke at adlyde et signal. Nationalt flag (den arrangerende nations). Et løb med flyvende start (hvor køretøjerne er i gang, når de går
over startlinien) begynder i det øjeblik, flaget hæves. En stående start markeres med »fældning« af flaget.

Blåt flag. Et blåt flag holdt roligt betyder, at en konkurrent kommer lige bagefter. Vink med det blå flag betyder, at en konkurrent forsøger at overhale.

Hvidt flag = service-vogn er på baneområdet.

Gult flag holdt i ro = fare, overhaling er forbudt. Vinkes der med det gule flag, betyder det alvorlig fare og at kørerne skal gøre sig klar til at stoppe.

Gult flag med rød stribe holdt roligt = olie på vejen forude. Vinkes der med flaget betyder det, at olien frembyder ekstraordinær fare.

Grønt flag = »fortsæt, faren er fjernet«.

Rødt flag = fuldstændigt øjeblikkeligt stop for alle go-karts.

Sort/hvidt advarselsskilt, der bærer en kørers nummer, betyder, at denne deltager har brudt reglerne og vil blive flaget ud af løbet, hvis han gentager overtrædelsen.

Sort flag med hvidt nummer. Denne kører skal henvende sig til bane-sekretæren.

Sort/hvidt-ternet flag er det traditionelle opløbsflag.

Deltagere. Maksimumantallet af startende kørere i et løb er fastsat efter følgende regler:
- løb under 500 yards (ca. 450 m): 14 kørere på baner mindre end 22 fods bredde (ca. 5 meter), 20 på bredere baner,
- løb mellem 500 og 100 yards: 18 kørere til start på baner mindre end 25 fod bredde (ca. 6 m), 24 kørere på bredere baner,
- løb over 1000 yards (ca. 900 m): 24 kørere pr. start, hvis banen er smallere end 25 fod, 30 hvis den er bredere.

Træning. Før et løb må kørerne træne i en bestemt periode på banen. Kørerne forlader paddocken en ad gangen før starten, medmindre andre løbsregler gælder.
Hver kører skal fuldføre mindst tre samlede omgange. før han kan starte i løbet.

Løbs-proceduren.
Handicaps er baseret på tid eller afstand, specielt efter enten tidskørslerne under træning eller tider opnået i tidligere løb. De kan også fastsættes af løbsarrangørerne efter deres ofattelse af de enkelte køreres præstationsmuligheder.
Handicap-bestemmelserne skal sættes op på en tavle senest 15 minutter før starten.

Start-positionerne ti Ideles før løbet og opslås ligeledes på tavlen. Startposition nr. 1 er i forreste linie, nærmest kanten i den side, der sikrer, at den pågældende kører får inderbanen i første sving (pole-position). Denne position tildeles den kører, der hidtil har vist bedst kørsel.

Flyvende start. Denne startform bruges for go-karts uden gearkasse. Alle go-karts kører banen rundt i moderat fart efter en pacer, mens de venter på startsignalet.

Stående start bruges i løb for go-karts med gearkasse. Køretøjerne liner op på startlinien med motoren i gang. En kører, der er ude af stand til at starte, hæver venstre arm og skal forblive i ro.

Opløb. For at have fuldført løbet, skal en go-kart have passeret mållinien senest 2 minutter efter vinderen og have gennemkørt mindst halvdelen af løbet. De første tre over mål bliver vejet for at sikre, at de ikke er under den fastlagte minimumsvægtgrænse, der gælder for kører og go-kart tilsammen.

Opførsel. Alle instruktioner fra officials skal adlydes. Disse omfatter:
- go-karten skal køres på en forsvarlig måde,
- al træning og kørsel skal foregå i urets retning (altså højre om).
- kørerne skal holde til højre og må overhale venstre om,
- en kører, som bliver tvunget til at forlade banen skal vende tilbage til den så nær som muligt det sted, han kørte ud,
- enhver kører, som forlader banen mere end to gange er udelukket fra løbet,
- at fylde op med brændstof under løbet er forbudt.

Straffe. Der uddeles straffe i relation tillovovertrædelsernes grovhed. Der findes: reprimander, bøder, tids- eller pointsstraffe, udelukkelse, suspension eller diskvalifikation.
Protester. Enhver protest skal indgives i overensstemmelse med de fastlagte regler. En protest, der angår spørgsmålet om en tilmeldeises gyldighed, skal indgives senest to timer efter, at den første officielle undersøgelse har fundet sted. Protest mod et handicap, sammensætning af et heat, skal nedlægges øjeblikkelig uden forudgående meddelelse. En protest mod den tekniske kontrols (scrutineer) afgørelse, skal nedlægges øjeblikkelig. Protest mod noget uregelmæssigt under et løb skal nedlægges senest en halv time efter opløbet. Protest mod et resultat skal nedlægges senest en halv time efter, at resultatet er offentliggjort.

Appeller. Enhver deltager kan appellere en dom. Han skal gøre det skriftligt til løbsledelsen og medsende det fastsatte gebyr. En sådan appel skal indsendes senest en time efter, at dommen er faldet.
Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Festbog
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 5,0 (1 stemmer)
Siden er blevet set 5.921 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Skal Danmark have nye sikre atomkraftværker?
Effektiv reklame - klik her