Logo

Petanque

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Tip en venFacebook

Petanque

10 enkle hovedregler ... så du kan komme igang

Petanque kan spilles på forskellige underlag, men bedst på hårdt grus. En grusbane, en grusparkeringsplads eller en parksti er meget velegnet. Spillearealet bør mindst være 3x12 meter - men gerne som fastlagt i de internationale regler 4x15 meter.

 

Petanque kan spilles som Single, Double eller Triple. I Single og Double har hver spiller 3 kugler, i Triple 2. Hovedmålet er at komme så tæt som muligt på den lille trækugle kaldet 'grisen' - med så mange kugler som muligt før modstanderens nærmeste kugle.
 

Der trækkes lod om, hvilket holdt som skal starte. Vinderholdet tegner en cirkel med en diameter på 35 - 50 cm. Alle kast i denne runde skal foregå med begge fødder inden for denne cirkel.

En spiller fra holdet som vandt lodtrækningen kaster nu grisen ud i en afstand af mindst 6 meter og højest 10 meter fra cirklen.

En spiller fra samme hold kaster den første kugle - og prøver at komme så tæt på grisen som muligt.

En spiller fra det modsatte hold forsøger nu enten at kaste en kugle tættere på grisen - eller at skyde den første kugle væk.

Det hold som ikke ligger nærmest grisen, vedbliver at kaste til de får en kugle nærmest. Herefter kommer det andet hold til.

Når et hold ikke har flere kugler tilbage, kaster det andet hold resten af sine kugler.

Når alle kugler er kastet, tæller man point. Kun et hold får point i hver runde. Det hold, som ligger nærmest grisen, får lige så mange point, som de har kugler nærmere end modstanderens nærmeste kugle.

Det hold som lå nærmest og vandt runden tegner en ny cirkel og starter næste runde.

Vinder er det hold, som først når 13 point.

..............................................................................................

 

Petanque, som oprindelig stammer fra Frankrig, har i de sidste 15 år bredt sig vidt omkring. I dag er der ca. 30 lande, der spiller om verdensmesterskabet.

En af de ting der har gjort spillet så populært, er den alsidighed det indeholder. Petanque kan spilles af alle. Det er et glimrende familiespil, hvor selv de mindste kan være med, såvel som et seriøst konkurrencespil. Alle kan være med, men at mestre spillet helt perfekt kræver megen øvelse. Således er spillet velegnet både som hyggeligt tidsfordriv og som seriøs sport.

 

Boule eller Petanque?

Boule, som på fransk betyder kugle, er en fællesnævner for de mange kuglespil, der dyrkes i de midteuropæriske lande. Kuglespil som alle har det til fælles, at spilleren kaster en større kugle mod en mindre målkugle (på dansk kaldet grisen). Af forskellige kuglespil kan nævnes: Jeu Provencale, Lyonnaise, Petanque og det i Italien mest udbredte Boccia.

Betegnelsen Boule bruges altså som en overordnet benævnelse for kuglespil, men Petanque er dog langt det mest udbredte. Forskellen i de forskellige former for kuglespil ligger mest i størrelsen af kuglerne der anvendes, og hvordan/hvor spilleren skal befinde sig når kuglen kastes. I Petanque er kasteafstanden kortest og kuglerne mindst hvilket på mange måder betyder, at det er lettest at lære. Af disse grunde, må man konstatere, at Petanque er den kuglesport, som appellerer til de fleste spillere.

Historie

Sådan som vi i dag kender boule-spillene, blev opfundet i 1907. Spillet spredtes hurtigt, og over en årrække blev petanque det officielle navn. I Danmark har mange frankrigsrejsende fået interesse for spillet, indkøbt nogle kugler, og så gået hjemme i haven og spillet lidt med familien. Organiseret spil optrådte først i starten af 1980-erne, hvor de første klubber blev dannet, og spillerne derfra nærmest tilfældigt opdagede, at der var andre, der delte deres passion. Den 1. marts 1986 samledes repræsentanter fra seks klubber for at stifte Dansk Petanque Forbund (DPF). I de første ni år steg antallet af medlemsklubber fra 6 til 65 og antallet af licensspillere er i dag over 2.000. I 1995 blev DPF optaget som associeret medlem af Danmarks Idræts-Forbund, og HKH Prins Henrik sagde ja til at være protektor for DPF.

Kasteteknik

Du vil hurtigt opdage, at det næsten er umuligt at trille kuglerne perfekt hen over banen. Sten og grus slår kuglerne ud af kurs, og de stopper langt fra målet. Den bedste måde at kaste kuglen på, er ved at holde kuglen i hånden med håndryggen opad og kuglen nedad. Kastet sker med svingende arm og håndflade mod jorden. Et sådant kast giver optimal mulighed for at påvirke kuglen med underskrue, som kan bremse den, når den rammer jorden og medvirke til, at den holder kasteretningen bedre.

Kastet kan ske stående eller på hug - blot du er koncentreret, afslappet og velafbalanceret. Jo højere du kaster kuglen, desto mere brat lander den, og jo kortere vil den trille. Vil du kaste kuglen for at lægge den tæt op ad grisen, et indlæg, bør du kaste højt. Vil du skyde en af modstanderens kugler væk, en bomber, bør kastet være lavere, så kuglen kan trille ind i modstanderens kugle og skubbe den væk. Det er svært at skyde modstanderens kugler væk, og en forbier er en spildt kugle! Men er man til gengæld rigtig dygtig, kan man med et helt rent skud overføre al kinetisk energi til modstanderens kugle, således at den triller bort, mens ens egen kugle bliver liggende på stedet. Et sådant skud kaldes en carreau og er dobbelt effektivt, da man både lægger sin kugle tættest på grisen og samtidig skyder modstanderens nærmeste kugle væk.

Spiltaktik

Ved indlæg er det bedst at lægge kuglen foran grisen, således at den er "i vejen" for modstanderens indlægsforsøg. Selvfølgelig er en placering tæt på grisen det bedste, men selv en kugle som ligger en meter foran grisen, er stærkt generende for modstanderen, og bliver ofte ramt og derved gjort bedre i løbet af runden. Kugler som ligger bagved grisen, bliver først værdifulde, hvis grisen i løbet af spillet rammes og derved triller nedad banen. Et sådant griseflyt kan ske ved et uheld eller med overlæg, men kan i begge tilfælde ændre situationen radikalt.

Som oftest deles opgaverne, indlæg og bombning, ud til de enkelte spillere på et hold. I double er det bedst, hvis begge spillere kan begge dele, mens man i triple oftest deler arbejdet ud til spillere med hver sit speciale:

Indlæggeren bruger oftest sine kugler først i forsøget på at erobre pointet for holdet. Mellemmanden har det sværeste job, idet den position kræver, at man både kan lægge kuglen tæt til grisen og skyde den væk. Endnu værre er det, at man skal kunne skifte mellem de to former fra det ene øjeblik til det næste.

Bomberen skal kunne skyde modstanderens kugler væk fra grisen med en træfsikkerhed på mindst 2 ud af 3 for at udgøre en reel trussel.

Hvilke slags kugler benyttes?

Der findes mange forskellige slags kugler, her følger et overblik:

De billigste kugler, fritidskuglerne, er som oftest dem, man først stifter bekendtskab med som petanquespiller. De er lettere end konkurrencekugler og er normalt højglans-forkromet, hvilket ikke er nær så holdbart som f.eks. en satin finish.

Petanquekugler, der bruges ved konkurrencer vejer mellem 680 og 750 gram og har en diameter på 71-76 mm. Dette giver mulighed for at udvælge netop den størrelse, der passer én bedst. Kuglerne er forsynet med forskellige mønstre, foruden den helt glatte overflade, således at spillerne kan kende kuglerne fra hinanden.

Der findes mange forskellige typer kugler at vælge mellem, men grundlæggende er der to typer: Den hårde kugle der er bedst til indlæg, og den bløde der er specielt behandlet, så den er velegnet til at skyde modstanderens kugler væk.

Herudover findes der træningskugler af næsten samme kvalitet som konkurrencekuglerne, som er belagt med mat satin og med andre mønstre. Disse kan med fordel benyttes af begyndere i sporten, før man for alvor kaster sig ud i de store turneringer. De har altid en diameter på 74 mm og en vægt på ca. 700 gram.

Men i øvrigt må en petanquekugle veje mellem 650 og 800 gram og have en diameter mellem 70 og 80 mm.

En petanquekugle fremstilles ved at opvarme en klump stål og forme den til en halvkugle, som så svejses sammen med en tilsvarende halvdel. Således dannes en råkugle. Nu pudses kuglen helt rund, hvorefter overfladen beskyttes for eksempel med krom, satin, kobber eller mat sort, til sidst indgraveres mærker og mønstre.

Hvad behøves der af andet udstyr?

Bortset fra kuglerne behøver man ikke andet end en gris og et stykke snor til at måle afstanden mellem kuglerne og grisen i tvivlsspørgsmål. Der findes dog en del hjælpemidler, som kan være praktiske:

Tasker: Man går ikke rundt med 3 store stålkugler i lommen! Det er også besværligt at have dem i poser eller lign. Der findes tasker tilpasset 3, 6 eller 8 kugler, som er særdeles praktiske at transportere dem i. Man kan også få trækasser med beskyttende indlæg, der ligeledes findes i de tre nævnte størrelser.

Måleinstrumenter: Ofte kan det være svært at afgøre hvilken kugle, der er tættest på grisen. I en sådan situation kan det være fornuftigt at have et nøjagtigt måleinstrument. Man kan købe målebånd, tommestok og teleskopmåler, hver især i en størrelse så den snildt kan ligge i kassen sammen med kuglerne.

Magnetopsamler: En magnet i en snor, som man kan samle kuglerne op med. En praktisk foranstaltning for handicappede eller folk med dårlig ryg.

Pointtæller: Er god, hvis man ikke vil gå rundt og huske på stillingen hele tiden. Sammen med den kan man også få en pudseklud til at fjerne snavs og grus fra kuglerne.

10 enkle regler - Så du kan komme i gang!

Petanque kan spilles på forskellige underlag, men bedst på hårdt grus. En grusbane, en parkeringsplads med grus eller en parksti er meget velegnet. Spillearealet bør mindst være 2½ x 12 meter, men gerne som fastlagt i de internationale regler 4 x 15 meter.

Petanque kan spilles som Single, Double eller Triple. I Single og Double har hver spiller 3 kugler, i Triple 2. Hovedformålet er at komme så tæt som muligt på den lille trækugle kaldet grisen med så mange kugler som muligt, altså flere end modstanderen

Der trækkes lod om, hvilket holdt der skal starte. Vinderholdet tegner en cirkel med en diameter på 35 - 50 cm. Alle kast i denne runde skal foregå med begge fødder inden for denne cirkel.

En spiller fra holdet som vandt lodtrækningen kaster nu grisen ud i en afstand på mindst 6 meter og højst 10 meter.

En spiller fra samme hold kaster den første kugle og prøver at komme så tæt på grisen som muligt

En spiller fra det modsatte hold forsøger nu enten at kaste en kugle tættere på grisen end modstanderen, eller at skyde den første kugle væk.

Det hold som ligger længst væk fra grisen, vedbliver at kaste til de får en kugle nærmest. Herefter kommer det andet hold til.

Når et hold ikke har flere kugler tilbage, kaster det andet hold resten af sine kugler.

Når alle kugler er kastet, tæller man point. Kun et hold får point i hver runde.

Det hold, som ligger nærmest grisen, får lige så mange point, som de har kugler nærmere end modstanderens nærmeste kugle.

Det hold som lå nærmest og vandt runden tegner en ny cirkel og starter næste runde. Vinderen er det hold, som først når 13 point.

Officielle regler

§1 Spillerne

Pétanque er en sport, hvor der kan spilles:

- tre spillere mod tre spillere (triple)

- to spillere mod to spillere (double)

- en spiller mod en spiller (single)

I triple har hver spiller 2 kugler, i double har hver spiller 3 kugler, i single har hver spiller 3 kugler. Enhver anden spilleform er ikke tilladt.

§2 Kuglerne

Pétanque spilles med kugler, der skal være godkendt af FIPJP. Kuglerne skal opfylde følgende:

a. Kuglerne skal være af metal.

b. Kuglernes diameter skal være mellem 7,05 cm (min.) og
8,0 cm (max.).

c. Kuglens vægt skal være mellem 0,650 kg (min.) og 0,800
kg (max.) Fabrikat mærke og vægtangivelse skal være
indgraveret og læsbart.

d. Kugler må hverken være fyldt med sand eller være
forsynet med nogen form for blyindlæg, eller på anden
måde være ændret efter fremstillingen. Dog må spillerens
navn eller initialer gerne være indgraveret.

Spillere, som findes skyldige i overtrædelse af punkt d), bliver straks diskvalificeret. Samme straf idømmes medspillere.

Følgende 2 tilfælde kan opstå:

1. Forfalskede kugler: Spilleren risikerer at få sin licens inddraget i en periode bestemt af forbundet, plus eventuel anden straf, som forbundet kan idømme ham. Samme straf kan også idømmes medspillere.

2. Ændrede/præparerede kugler: Spilleren risikerer licensinddragning i en periode bestemt af forbundet og forbud mod at deltage i danske mesterskaber, herunder kvalifikationskampe, samt internationale turneringer i en periode af 3 til 5 år.

Hvis der er spillet med lånte kugler, bliver ejeren i begge tilfælde udelukket i 2 år.

Hvis en kugle hverken er forfalsket eller ændret, men ikke opfylder kravene i punkterne a), b) og c), skal spilleren udskifte den.

Påtale angående punkterne a), b) og c) fra spillere fra begge hold, skal ske før kampens start. Det er i spillernes interesse at sikre sig, at egne og modstanderes kugler opfylder de angivne krav.

Hvis en spiller (hold) fra og med 3. omgang klager over en modstanders kugle(r), og klagen viser sig grundløs, fratrækkes den klagende spiller (hold) 3 point, som tillægges modstanderens opnåede pointsum.

Hvis en kugle bliver åbnet, er den protesterende ansvarlig. Hvis kuglen er lovlig, må sættet erstattes til nyværdi. Men i intet tilfælde kan han dømmes til at betale yderligere erstatning.

Dommeren og turneringslederen kan når som helst kontrollere en eller flere spilleres kugler.

Alle protester angående kugler skal meddeles mellem to omgange. Protester meddelt efter afsluttet kamp kan ikke imødekommes.

Målkugler skal være af træ. Diameteren skal være mellem 25 mm og 35 mm. Farvede målkugler er tilladte, såfremt farven gør dem mere synlige.

§3 Licens

Inden en turnerings start skal alle spillere forevise licens. Spillerne skal desuden kunne fremvise den når som helst for dommeren, eller på forlangende for modstandere, før kampen begynder.

Licensen skal være underskrevet af klubbens formand og af indehaveren.

Licensen skal være forsynet med vellignende portrætfoto, stemplet af klubben. Stemplet skal altid placeres både på fotografi og licens. Bagsiden skal desuden være stemplet med forbundets stempel.

Spillere uden godkendt licens udelukkes fra turneringen.

§4 Udskiftning af kugler

En spiller må ikke bytte kugle eller målkugle under en kamp, undtagen i følgende tilfælde:

1. Kuglen bortkommer

2. Målkuglen bortkommer

3. Hvis en kugle i kampens løb går itu i 2 eller flere dele,
regnes den største del som kugle ved pointudregning,
hvis alle kugler er kastet. I næste spilleomgang skal
kuglen udskiftes med en tilsvarende kugle, eller alle
kugler udskiftes med et nyt sæt. Er alle kugler endnu ikke
kastet, erstattes den største del af den ituslåede
kugle efter måling med en kugle med en diameter, så nær
den ituslåede som muligt.

4. De samme regler gælder for målkuglen.

§5 Banens mål

Pétanquesporten spilles på alle slags underlag. Turneringsarrangøren eller dommeren kan imidlertid henvise spillerne til at mødes på en afmærket bane.

Banen skal være mindst 4 meter bred og 15 meter lang til nationale mesterskaber eller internationale turneringer. Ved andre turneringer kan der dispenseres fra disse mål, dog uden at banen må blive mindre end
3 x 12 meter. Kampene spilles til 13 point med mulighed for at spille pulje- og kvalifikationskampe til 11 point.

§6 Startcirklen

Spillerne skal møde frem ved den af turneringslederen anviste bane og trække lod om, hvem der skal kaste målkuglen.

En fra det hold, der har vundet målkuglen, vælger udgangspunkt og tegner en cirkel, så der er plads til fødderne inden i (mindst 0,35 og højst 0,50 meter i diameter) og med cirkelkanten mindst 1 meter fra forhindringer eller forbudt område.

Ved kastet skal fødderne være helt inden for cirklen. Spilleren skal røre jorden med begge ben og må ikke gå uden for ringen, før kuglen er landet på banen (se §24).

Ingen anden legemsdel må røre jorden uden for ringen. Bevægelseshæmmede kan tillades kun at have een fod inden for ringen.

Den, som kaster målkuglen, er ikke tvunget til at kaste sin kugle som den første.

Når to hold har fået anvist en bane, må de ikke uden dommerens tilladelse flytte kampen til en anden bane.

§7 Placering af målkuglen

For at en udkastet målkugle kan være gyldig, skal følgende opfyldes:

1. Afstanden mellem målkuglen og cirklens nærmeste kant skal være:

- mindst 4 meter og højst 8 meter for puslinge® (under 9 år)

- mindst 5 meter og højst 9 meter for ynglinge® (9 til og med 13 år)

- mindst 6 meter og højst 10 meter for juniorer® (14 til og med 17 år)

- mindst 6 meter og højst 10 meter for seniorer® (over 17 år)

2. Cirklen skal være mindst 1 meter fra forhindring og forbudt område

3. Målkuglen skal være mindst 1 meter fra forhindring og forbudt område

4. Målkuglen skal være synlig for spillere, som står helt oprejst, og hvis
fødder rører cirklens inderside. Ved evt. uenighed om målkuglens
synlighed, gælder dommerens afgørelse uden diskussion.

Næste udkast sker fra en cirkel tegnet omkring det punkt, hvor målkuglen befandt sig ved slutningen af den foregående omgang. Undtagen i følgende tilfælde:

1. Cirklen er mindre end 1 meter fra forhindringer eller forbudt område

2. Udkast af målkuglen kan ikke ske inden for den pågældende afstand.

I det første tilfælde tegner spilleren en cirkel 1 meter fra forhindring eller forbudt område.

I det andet tilfælde kan spilleren rykke tilbage, bort fra det sted, hvor målkuglen befandt sig, indtil den maksimale kasteafstand opnås. Denne mulighed må kun benyttes, hvis det ikke er muligt i nogen retning at kaste målkuglen ud til maksimal afstand.

Hvis målkuglen ikke lander efter reglerne i 3 på hinanden følgende udkast fra samme hold, overlades den til modspillerne, som også får 3 forsøg, og som ligeledes kan tegne cirklen og flytte cirklen tilbage efter de ovenfor beskrevne regler.

Herefter kan cirklen ikke flyttes, selv om dette holds udkast ikke lykkes i 3 forsøg. I alle tilfælde beholder holdet, som først havde 3 mislykkede forsøg, retten til at kaste første kugle.

§8 Udkast af målkuglen

Hvis målkuglen ved udkastet stoppes af en dommer, en spiller, en tilskuer, et dyr eller genstand i bevægelse, er udkastet ugyldigt og skal tages om, uden at kastet regnes med i de 3, som spilleren eller holdet har ret til. Selv om den første kugle efter udkast af målkuglen er spillet, har modstanderen stadig ret til at betvivle dens korrekte placering. Hvis placeringen viser sig at være ukorrekt, skal udkastet af målkuglen tages om, og den første kugle tages om. Hvis derimod modstanderen også har spillet en kugle, er målkuglen gyldig, og der kan ikke protesteres mod dens placering.

For at kunne tage udkastet af målkuglen om, skal begge hold anerkende, eller dommeren dømme, udkastet som ugyldigt. Er det tilfældet, kan man ikke vælge at bruge det oprindelige udkast. Såfremt et hold ikke følger dette, mister holdet retten til udkast af målkuglen.

§9 Målkuglen tabes

Målkuglen er tabt i følgende 6 tilfælde:

1. Når den efter udkastet ikke befinder sig inden for de grænser, der er beskrevet i §7

2. Når den under spillet forflyttes til forbudt område, også selvom den kommer tilbage til tilladt område. Når målkuglen ligger på grænsen til forbudt område, er den spilbar. Den er kun tabt, når den helt har passeret grænsen til forbudt område. Vandpytter, hvor målkuglen flyder frit, betragtes som forbudt område.

3. Når den flyttede målkugle ikke er synlig fra cirklen, efter reglerne i § 7, selv om den ligger i tilladt område. Er målkuglen skjult af en kugle, regnes den ikke for tabt. Dommeren kan fjerne en kugle for at forvisse sig om, hvorvidt målkuglen er synlig eller ej.

4. Når den i spillets løb flyttes til en position mere end 20 meter eller mindre end 3 meter fra cirklen.

5. Når den i spillets løb flyttes og ikke kan findes. Tiden man kan bruge til eftersøgning af målkuglen er begrænset til 5 min.

6. Når et forbudt område befinder sig imellem målkuglen og cirklen.

§10 Banens underlag

Man må ikke ændre/jævne/flytte sten eller lignende på eller fra banen imellem omgangene eller imellem kampene. Det er dog tilladt for den spiller, der skal kaste målkuglen, at få en fornemmelse af et nedslagssted, ved højst 3 gange at banke med sin kugle på banen.

Skal banen ændres eller præparerers, skal turneringsarrangørerne gøre det.

Det hold der skal kaste, må dog jævne et evt. hul, som den sidst spillede kugle har forårsaget.

Hvis ovenstående regler ikke respekteres, kan spillerne idømmes følgende straf :

1. Advarsel.

2. Annullering af den spillede kugle eller den kugle, der skal spilles.

3. Diskvalifikation af holdet.

4. Diskvalifikation af begge hold i tilfælde af indbyrdes aftale.

§11 Markering af kugler

Hvis målkuglen i løbet af en omgang pludselig skjules af løv eller et stykke papir, skal dette fjernes. Skulle den liggende målkugle flytte sig, på grund af blæst eller banens hældning eller lignende, skal den lægges tilbage på sin oprindelige plads, under forudsætning af, at den var markeret.. Det gælder også, hvis målkuglen ved et uheld flyttes af dommer, spiller, tilskuer, kugle eller målkugle fra et andet spil, et dyr eller en genstand i bevægelse. For at undgå diskussion, bør spillerne markere målkuglens placering. Protest angående ikke markeret kugle eller målkugle kan ikke behandles.

Målkugle i en vandpyt er spilbar, hvis den ikke flyder (se § 9).

§12 Flytning af bane

Hvis målkuglen i løbet af spillet flyttes til en anden bane, er den spilbar, hvis § 9 ikke træder i kraft.

Spillere, som spiller efter denne målkugle, skal om nødvendigt vente med at afslutte omgangen, til de andre spillere har afsluttet deres påbegyndte omgang.

Spillere, der berøres af denne paragraf, må udvise tålmodighed og sportsånd.

§13 Tab af målkugle

Hvis målkuglen i løbet af spillet er tabt, opstår 3 muligheder :

1. Har begge hold kugler tilbage spilles omgangen om.

2. Har kun det ene hold kugle(r) tilbage tildeles holdet ligeså mange point,
som det har kugler tilbage.

3. Har begge hold spillet alle kugler, spilles omgangen om.

§14 Ændring af målkuglens placering

1. Hvis en ramt målkugle stoppes af tilskuere eller en dommer, gælder
dens stopposition.

2. Hvis en ramt målkugle stoppes af en spiller, kan hans modstandere
vælge at :

a. lade målkuglen ligge på sin plads.

b. lægge målkuglen tilbage på sin oprindelige plads.

c. lægge målkuglen i forlængelse af en linje fra den
oprindelige til den nuværende plads, men på
tilladt område og sådan, at omgangen kan fortsættes.

Punkterne b) og c) kan kun komme i anvendelse, hvis der ikke er tvivl om målkuglens oprindelige plads. I modsat fald skal målkuglen blive på sin nuværende plads.

§15 Målkugler udenfor banen

Hvis målkuglen i løbet af spillet er flyttet uden for banen, skal den i den følgende omgang kastes fra det sted, den oprindeligt lå, under forudsætning af at :

a. udkastcirklen kan tegnes 1 meter fra forhindring eller grænse fra forbudt område.

b. udkast af målkugle kan ske inden for de pågældende afstande (§7).

§16 Kuglerne

Den første kugle kastes af en spiller fra det hold, der lå nærmest målkuglen i foregående omgang.

Spilleren må hverken bruge en genstand eller tegne en streg for at markere nedslagsstedet. Når den sidste kugle spilles, må spilleren ikke have en ekstra kugle i den anden hånd.

Det er forbudt at fugte målkuglen eller kuglerne.

Hvis den først spillede kugle ender i forbudt område, er det modstandernes tur til at kaste en kugle, og der fortsættes skiftevis indtil der er en kugle på tilladt område. Hvis en korrekt kugle rammes af et skud eller indlæg, så der efterfølgende ikke befinder sig kugler på tilladt område, følges §29 angående kugler som ligger i samme afstand fra målkuglen.

§17 Modstanderes placering

I den foreskrevne tid, en spiller behøver for at kaste sin kugle, skal både tilskuere og spillere forholde sig stille. Modstanderen må ikke gå, gestikulere eller gøre andet til gene for spilleren. Kun medspillere må færdes mellem målkuglen og udkastningen for at markere nedslaget.

Modstanderne skal befinde sig mindst 2 meter bag eller ved siden af enten spilleren eller målkuglen. Brud på disse regler medfører advarsel og kan føre til diskvalifikation fra turneringen, hvis den overhøres.

§18 Kast af kugler

En kastet kugle må ikke kastes om. Imidlertid må man kaste en kugle om, hvis dens bane mellem cirklen og målkuglen hændeligt bliver afsluttet eller ændret på grund af sammenstød med en kugle fra en anden bane, med et dyr eller en genstand i bevægelse, eller hvis målkuglens placering er ugyldig (§ 8).

Man kan ikke i forsøgs øjemed kaste sin kugle i spillet. Når arrangørerne har tegnet spillebaner op, skal målkuglen kastes i den til hvert hold anviste bane (se dog § 19). Det samme gælder målkuglen (se dog § 9). I følgende omgange skal spillerne fortsætte på den til dem anviste spilleplads.

Hvis spilleområdet er omgivet af stakit, skal banelinjen ligge mindst 0,30 meter fra dette. Banelinjen skal omgive spillebanerne i en maksimal afstand på 4 meter. Disse bestemmelser gælder naturligvis også finalebanerne.

§19 Tab af kugler

En kugle er tabt, hvis den ruller eller kastes ud i forbudt område. Der gælder samme regel for kugler, som for målkugle, med hensyn til, hvornår de er døde i forhold til grænser til forbudt område - se §9 stk. 2.

Hvis kuglen kommer tilbage på tilladt område, enten på grund af terrænets hældning, eller fordi den støder imod faste eller bevægelige forhindringer, skal kuglen straks tages ud. Alt hvad den har flyttet efter sin vandring i forbudt område, skal lægges tilbage på plads. En tabt kugle skal straks fjernes fra banen. Sker det ikke, anses den for godkendt, så snart den næste kugle er spillet.

§20 Stop af kugler

En spillet kugle, som stoppes af en dommer eller tilskuer, skal forblive i sin stopplacering.

En spillet kugle, som stoppes af en medspiller, er tabt.

En spillet kugle, som stoppes af modstanderen, kan efter spillerens ønske enten spilles om eller blive liggende.

Hvis en tidligere spillet kugle bliver skudt eller ramt , og derefter stoppes af en spiller, kan modstanderen til den skyldige :

a. lade den ligge i stoppositionen.

b. lægge den i forlængelse af en linje, fra den ramte kugle eller målkuglens oprindelige plads til kuglens stopposition. Gælder dog kun inden for tilladt område og kun under forudsætning af, at den liggende kugles eller målkugles tidligere placering var markeret.

Spillere, som forsætligt stopper en kugle, diskvalificeres omgående. Ligeså hans hold for den pågældende kamp.

§21 Tid

Så snart målkuglen er kastet, må hver spiller højst bruge et minut til sit kast. Denne tid løber fra målkuglen eller en spillet kugle ligger helt stille, eller fra en nødvendig måling er afsluttet.

Disse bestemmelser gælder også for udkastet af en målkugle efter hver omgang.

Spillere, der ikke overholder tidsfristen, straffes efter bestemmelserne i § 10.

§22 Flytning af kugler

Hvis en liggende kugle flytter sig på grund af blæst, banens hældning eller andet, skal den lægges tilbage på sin oprindelige plads. Dette gælder også, hvis en kugle ved et uheld flyttes af en dommer, en tilskuer, et dyr eller en genstand i bevægelse.

For at undgå uenighed bør spillerne markere kugler og målkugle. Protest angående umarkerede kugler eller målkugler godtages ikke, og dommeren kan kun dømme ud fra kuglernes eller målkuglens faktiske placeringer i området.

§23 Ulovlige kugler

Spillere, som benytter andres kugler, får en advarsel. Den spillede kugle gælder dog, men skal straks byttes ud. Hvis dette gentager sig under en kamp, dømmes den fejlagtigt spillede kugle ugyldig, og alt hvad kuglen har flyttet, lægges tilbage på sin oprindelige plads. Inden en kugle spilles, skal den rengøres for jord eller eventuelt andet smuds. Den som forsømmer dette, straffes i henhold til § 10.

Det er forbudt at samle spillede kugler op, før omgangen er afsluttet.

§24 Ugyldige kugler

Enhver kugle, der ikke er kastet efter reglerne er ugyldig, og alt hvad den har flyttet, skal lægges tilbage på plads. Det samme gælder en kugle, som er kastet fra en anden ring end den, målkuglen blev kastet fra. Modstanderen har imidlertid ret til at påberåbe sig fordels regel og erklære kuglen for gyldig. I så fald er kuglen godkendt, og alt den har flyttet, skal forblive i sin nye placering.

Det hold der skal kaste målkuglen ud, må slette tidligere cirkler i nærheden af den der skal kastes fra.

§25 Måling

Ved måling kan man, efter nøjagtig markering, flytte de kugler eller forhindringer, som ligger mellem målkuglen og den kugle, der skal måles.

Efter målingen skal de fjernede kugler og forhindringer lægges tilbage. Hvis forhindringerne ikke kan flyttes, bør målingen ske med passer.

§26

Målingen udføres af den, som sidst har kastet en kugle, eller af dennes medspillere. Modstanderne har dog altid ret til at måle efter. Uanset rangordenen af den kugle, der skal måles, og tidspunktet i omgangen, kan en dommer spørges. Hans afgørelse kan ikke appelleres.

Måling skal ske med et måleinstrument, og begge hold skal være i besiddelse af et sådant. Det er forbudt at måle med fødderne, og gøres det alligevel, kan dommeren udstede en advarsel og ved gentagelse diskvalificere holdet fra turneringen.

§27 Afsluttet spilleomgang

Når en spilleomgang er afsluttet, er enhver fjernet kugle ugyldig, med mindre den forinden er markeret. Protest angående dette kan ikke godkendes.

§28 Dommerens måling

Det hold, hvis ene spiller skubber til målkuglen eller en af de kugler, der skal måles, mister et eller flere point efter situationen.

Hvis dommeren, ved måling, rører eller flytter målkuglen eller en kugle, og hvis pointene efter gentaget måling stadig tilfalder det hold, som oprindeligt dømtes som vinder, dømmer han så retfærdigt, han kan.

Det samme gælder, hvis pointene efter gentaget måling ikke tilfalder det hold, som oprindeligt dømtes som vinder.

§29 Uafgjort

Når to kugler, en fra hvert hold, ligger i samme afstand fra målkuglen eller rører den, er omgangen uafgjort, hvis alle kugler er spillet. Målkuglen tilfalder det hold, som vandt den foregående omgang.

Hvis kun det ene hold har kugler tilbage spilles disse, og holdet får lige så mange point, som de har antal af kugler nærmere målkuglen end modstandernes nærmeste.

Hvis begge hold har kugler tilbage, skal det hold, der kastede sidst, spille igen og derefter modstanderholdet og så videre skiftevis, indtil et af holdene tager point. Når kun det ene hold har kugler tilbage, gælder det foregående afsnit.

§30 Rengøring af kugler

Ethvert fremmedlegeme, der har sat sig fast på målkuglen eller en kugle, skal fjernes før måling.

§31 Protester

For at kunne godkendes, skal enhver protest meddeles dommeren. Protest, som afgives efter kampen er slut og resultatet kendt, kan ikke behandles.

Hvert hold er selv ansvarlig for kontrol af modstanderholdet (licenser, klasse, spillebane, kugler osv.).

§32 Strafsystem for udeblivelse

Spillerne skal være til stede ved lodtrækningen og dens offentliggørelse. Et kvarter efter, at lodtrækningen er offentliggjort, straffes et fraværende hold med et point, som tildeles modstanderholdet.

Efter det første kvarter øges straffen med et point for hver fem minutters periode.

Samme strafsystem bruges under turneringens gang, efter hver lodtrækning og efter hver afbrydelse, uanset årsag. Et hold, som ikke har indfundet sig på spillepladsen en time efter offentliggørelse af lodtrækningen, erklæres som tabere.

Et ufuldstændigt hold har ret til at spille uden at vente på den manglende spiller, men uden at disponere over dennes kugler.

§33 Fravær af spillere

Fraværende spillere, som indfinder sig efter en omgang er begyndt, kan først være med fra næste omgang.

Fraværende spillere, der kommer senere end 1 time efter kampen er begyndt, kan ikke deltage i kampen.

Hvis medspillerne vinder kampen, kan spilleren deltage i de følgende kampe, forudsat at holdet er tilmeldt i sin helhed.

Hvis turneringen er en puljespilsturnering, kan spilleren deltage i de øvrige kampe, uanset resultatet af den første kamp. En omgang betragtes som begyndt, når målkuglen er udkastet efter reglerne.

§34 Udskifning af spillere

Udskiftning af spillere er tilladt, så længe turneringen ikke er startet.

§35 Afbrydelse af et spil

I tilfælde af regnvejr skal en påbegyndt omgang afsluttes, hvis ikke dommeren beslutter andet. Dommeren og turneringsledelsen er de eneste, der har ret til at stoppe eller indstille en omgang, på grund af force majeure.

Hvis der er opfordret til at begynde på en ny fase i turneringen (2., 3. kampe osv.), og nogle kampe endnu ikke er afsluttede, kan dommeren i samråd med turneringsledelsen træffe dispositioner eller beslutninger, som han anser for nødvendige for turneringens afvikling. Spillerne må ikke gå midt i en kamp eller forlade spilleområdet uden dommerens tilladelse. Er en sådan ikke givet, følges bestemmelserne i § 32 og § 33.

§36 Fair play

Alle aftaler angående præmier og placeringer er strengt forbudt. Hold, som spiller finale eller anden kamp, og som opfører sig usportsligt og nonchalant over for publikum, ledere eller dommere, udelukkes fra turneringen. Denne udelukkelse kan medføre, at hidtil opnåede resultater ikke noteres. Desuden kan straf efter § 37 komme på tale.

§37 Opførsel

Spillere, som ikke opfører sig korrekt, eller endnu værre, bruger vold mod ledere, dommere, andre spillere eller tilskuere, kan afhængig af forseelsens grad, straffes med :

1. udelukkelse fra turneringen.

2. licensinddragelse.

3. tilbagekaldelse og aflevering af placeringer og præmier.

Den skyldige spillers straf kan også idømmes medspillerne.

Straffen 1) og 2) idømmes af dommeren. Straffen 3) idømmes af turneringsledelsen, som inden 48 timer sammen med en rapport, sender de inddragede placeringer og præmier til forbundet, som tager stilling til deres videre skæbne.

I samtlige tilfælde er forbundet øverste myndighed.

§38 Dommere

De dommere, som er valgt til at lede turneringerne, skal påse, at spilleregler og administrative regler følges. De har beføjelse til at udelukke spillere og hold fra en turnering ,såfremt de ikke respekterer dommerens beslutninger.

Licenshavende tilskuere, som på grund af deres opførsel kan være årsag til problemer på spillepladsen, skal af dommeren meldes til forbundet. Forbundet indkalder så den/de skyldige spillere for at vurdere, hvilke sanktioner vedkommende skal idømmes.

§39 Turneringsledelsen

Situationer, som ikke er forudset i disse regler, skal bedømmes af dommeren, som refererer til turneringsledelsen.

Denne ledelse udgøres af mindst 3 og højst 5 medlemmer.

Beslutninger, taget efter denne paragraf af ledelsen og dommeren samlet i en jury, kan ikke appelleres. Ved stemmelighed er turneringsledelsens formands stemme afgørende.

 

 

 

 

Opret din egen Festbog
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 4,0 (5 stemmer)
Siden er blevet set 5.542 gange - Se og skriv kommentarer herunder.
Afstemning
Hvilket køretøj vil du foretrække til bryllupskørsel?







Afstemning
Hvordan vælger I tøj til jeres bryllup?






Afstemning
Hvordan vælger du tøj til en stor fest?





Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Hvilken form for musik er bedst til festen?




Afstemning
Hvilket køretøj vil du helst køres i til din konfirmation?








Smæk insektet!