Aftaler - indgå dem skriftligt
Når du indgår en aftale, er det vigtigt, at alle elementerne i aftalen er drøftet i gennem, så der ikke senere opstår tvivl om, hvad der var aftalt.
Skriflige aftaler
Det er vigtigt at få aftalen skriftligt. Hvis der fremsendes en ordrebekræftelse på den endelige bestilling, er det den, der gælder. Du skal derfor læse ordrebekræftelsen grundigt i gennem straks ved modtagelsen, så du kan få rettet eventuelle fejl eller misforståelser.
Hvis du senere i forløbet kommer med ændringsforslag, må du undersøge, hvad det eventuelt betyder for den oprindelige aftale. Fx kan en øgning i antallet af gæster betyde, at den oprindelige bordopstilling ikke kan lade sig gøre, eller at selskabet må flyttes til et andet lokale. Disse ændringer i aftalen bør også være skriftlige.
Hvis der senere opstår en strid om en mundtlig aftale, må den meget ofte afvises af ankenævnene, som normalt kræver skriftlig dokumentation for aftalen. Sådanne stridigheder henvises til domstolene, og det kan, hvis sagen tabes, blive en dyr historie for forbrugeren.
Klare aftaler
Når man vil indgå en klar aftale, må man spørge om alt det, der er vigtigt for en. Det kan være alt lige fra, om servietterne er af papir eller stof eller farven på limousinen, til antal af serveringer, mængden af vin, eller hvad man gør, hvis det regner, når teltet ifølge aftalen skal pakkes ned i "tør tilstand".
Mange stridigheder opstår alene, fordi parterne ikke har indgået en klar aftale.
Forbrugeren har måske en forventning om, at et udtrykt ønske indebærer noget ganske bestemt, mens den erhvervsdrivende opfatter det anderledes.
Brugernes vurdering
5,0
(
3
stemmer)
Siden er blevet set 5.348 gange - Se og skriv kommentarer herunder.
Du er nu logget ind og siden er tilføjet til din Festbog
Der er allerede en bruger med det brugernavn.