Logo

Dannebrog - vort flag og kongeskib

Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder

Dannebrog er indbegrebet af danskhed og fest.

 

 

Som clipart 

 

Mål for Dannebrog. Flag der skal blafre for vinden, kan tillægges 3/4 af bredden af den hvide stribe i længden, så der er noget at slide af.

 

Kong Valdemar Sejr efter korstoget til Estland, hvor Dannebrog efter sagnet faldt ned fra himlen under slaget ved Lyndanis 1219 og gav danskerne sejren. Maleri af Christian August Lorentzen fra 1809.

 

Hos mange rejser nakkehårene sig, som når en sportsstjerne træder op på sejrsskammelen, og det danske flag går til tops. Og når vi sender postkort til udlandet, er de ofte prydet af vort nationale flag.

Sagnet om Dannebrog, der faldt ned fra himlen, stammer fra slaget ved Lyndanisse i 1219 under Valdemar Sejrs korstog til Estland. Det skete 15. juni, og derfor fejrer vi Valdemarsdag på den dato.
Hvis Dannebrog har været anvendt allerede i begyndelsen af 1200-tallet, er det utvivlsomt det ældste flag i verden, som uden at være afskaffet eller ændret, stadig er i brug.
Men hvis det stammer fra Valdemar Atterdags tid 1340 til 1375, hvorfra man har det ældste vidnesbyrd om Dannebrog, er de østrigske og engelske flag ældre.
Der findes ikke en flaglov i Danmark, men flagregler og de regler, som bestemmer nationalflagets udseende, er givet i en forordning i 1748 om handelskibes flag.
Dannebrog som nationalflag hører vi først om i midten af 1800-tallet, da det ved kongelig resolution i 1854 "tillades alle og enhver i Kongeriget at hejse Dannebrogsflaget uden split fra sin egendom og bolig".

Odin havde det ældste flag - Ravnefanen
Men det kan konstateres, at det røde flag med det hvide kors, som vi i dag betegner som Dannebrog, ikke er Danmarks ældste flag. Det ældste kendte, danske flag var Ravnefanen; en rød dug med Odins hellige ravn broderet i sort. Det var kendt og frygtet viden om som vikingernes samlingsmærke.
Ravnefanen blev benyttet af danskerne under normannertogterne og gennem vikingetiden som nationalmærke i krig, men ikke i fred. Kong Knud den Store førte en Ravnefane af silke i det hårde slag ved Ashington i England i 1016.
Fanen blev også kaldt Danebroge - Danernes klæde - og senere ændret til Dannebrog.

Selvom der ikke findes en flaglov, er der er nogle flagregler, som man bør følge. Og der er nogle etiske normer ved flaget, som man også bør respektere. For eksempel er kombinationen af feststemning og et flag på halv ikke særlig god.
Flagregler:

- flagets højde bør altid være en femtedel af stangens højde.
- flagstangen bør være så høj, at underkanten af flaget er over det
øverste punkt på huset.
- korrekt længde af vimpel er halvdelen af flagstangens længde.
- flaget hejses klokken 8.00 eller ved solopgang og tages ned ved
solnedgang.
- ved dødsfald hejses flaget først på hel, hvor det bliver et øjeblik,
før det sættes på halv. Det vil sige, at flaget hales så langt ned, at
flagets underkant befinder sig ud for midten af flagstangen.
Når flaget skal hales ned, hejses det først til tops og forbliver oppe
et øjeblik, hvorefter flaget hales helt ned
- på bisættelsesdagen flages på halv, indtil bistættelsen har fundet
sted. Derefter hejses flaget på hel, hvor det forbliver indtil
solnedgang

 

 

Kongeskibet DANNEBROG ses her på vej ind til Frederikshavn i april 2007.
Skibet fører her signalflagene ALFA-FEM-FIRE-NUL, hvilket er skibets officielle NATOid.

Våbenskjold for kongeskibet DANNEBROG (1932- ).

Blasonering: I guld et svævende rødkantet hvidt kors formet som Dannebrogordenens kors dog ligesom det ældste ordenskors uden inskription og kroner.

Skjoldet hviler på et anker, hvorover en kongekrone.

Flådens første DANNEBROG var linie-skibet, der blev bygget 1692. Det blev opkaldt efter Dannebrog-ordenen og bar på sit agterspejl denne ordens insignier.

Godkendt af H.M. Kong Frederik IX den 15. april 1959.

 

DANNEBROG (1853-1875)

DANNEBROG i sin oprindelige udgave som linieskib. (Orlogsmuseets arkiv)

Skibstype: Linieskib, fra 1864: Panserfregat, fra 1878: Eksercer- og kaserneskib

Skibsværft: Orlogsværftet

Kølen lagt: 28. april 1848

Søsat: 25. september 1850

Indgået i flåden: 17. maj 1853

Udgået af flåden: 15. februar 1875

Deplacement: 4.747 tons, som panserfregat: 3.057 tons

Dimensioner: Længde: 65,5 m. Bredde: 15,5 m. Dybgang: 7,1 m

Maskineri: Fra 1864: Baumgarten & Burmeister - 1.150 Hk

Armering:

72 stk. 30-punds Kanoner
10 stk. 4-punds Haubitser

Fra 1864:

12 stk. 60-punds 88 Cnt. Kanoner (riflede)
2 stk. 60-punds 150 Cnt. Kanoner (riflede)
3 stk. 18-punds 40 Cnt. Kanoner (riflede)

Fra 1865:

6 stk. 60-punds 150 Cnt. Kanoner (riflede)
8 stk. 24-punds 62 Cnt. Kanoner (riflede)

Fart: 8,7 knob (som panserfregat)

 

Historie: Dato og tjeneste:

17. maj 1853 - 10. september 1853 På selvstændigt togt

10. september 1853 - 6. oktober 1953 Logiskib for værnepligtige

15. april 1861 - 8. juni 1861 Udrustet under krigsberedskab

1862-1864 Raseret og omdannet til panserklædt korvet (fregat)

30. marts 1864 - 21. november 1864 Under krigsudrustning

1. juni 1870 - 15. september 1870                 På togt som eksercerskib i Eskadren, sammen med PEDER SKRAM og LINDORMEN

15. februar 1875 Udgået af flådens tal

1878 Indrettet som eksercer- og kaserneskib

1880-1894                 Anvendt som eksercer- og kaserneskib

30. maj 1896 Udgået af klassen Eksercer- og kaserneskibe

21. okt. 1896 - 31. okt 1896 Anvendt som skydemål under forsøg med brisant-granater

1897-1898                 Ophugget

-

Flere fotos

DANNEBROG som panserfregat efter ombygningen 1862-1864.
(Foto fra Orlogsmuseets arkiv)

DANNEBROG som eksercer- og kaserneskib på Holmen.
(Foto fra Orlogsmuseets arkiv)

--

 

 

Facebook
Print denne opskrift (Ctrl + P)
Kamera Print med billeder
Print uden billeder
Opret din egen Festbog
Klik på den smiley du vil give denne side 
Brugernes vurdering 4,0 (112 stemmer)
Siden er blevet set 12.426 gange - Se og skriv kommentarer herunder.

Kommentarer og debat mellem læsere

Din e-mail bliver ikke vist på sitet.

Afstemning
Skal Danmark have nye sikre atomkraftværker?
Effektiv reklame - klik her